ARAÇ TANIMA

1-Direksiyon: Aracımıza yön veren ana sistemdir. Araç kullanma sırasında direksiyonun önemini daha iyi anlayacağız.

Direksiyon kullanımı ile ilgili problemlerin başında kullanan kişinin direksiyonu sıktığını görüyoruz. Bu hatalı kullanma kursiyere istikamet bulma ve dönüş zorluğu yaşatmakta ve kendine olan güvenini kaybetmesine neden olmaktadır. Demek ki; avucumuzun içindeki direksiyonu sıkmayacağız.

Direksiyon tutuş sırasında rahat olabilmemiz için mümkün olduğu kadar bileklerimizi kullanmalıyız. Kollarımızı ve ellerimizi sıkmak büyük ölçüde başarımızı engellemektedir. Bu uygulama pedalların kullanılmasını zorlaştıracak ve vites değiştirmemizi büyük ölçüde olumsuz etkileyecektir.

Araç seyir halinde iken direksiyonda ani hareket ve manevralardan kaçınılmalıdır.

 

2-PEDALLAR: Otomatik araçlarda sadece fren ve gaz pedalı bulunmaktadır. Sol ayak bu tür araçlarda kullanılmamakta ve sadece sağ ayak kullanılmaktadır. Mekanik araçlarda ise 3 adet pedal bulunmaktadır. Soldan sağa sırası ile

a-) DEBRİYAJ

b-) FREN

c-) GAZ PEDALI vardır.

 

A-DEBRİYAJ: Aracın beynidir. Motordan gelen mekanik enerjiyi aktarma organları vasıtasıyla hareket enerjisine dönüştürür. Ayağımızı debriyajdan hızla çekersek araçta sarsıntıya yol açmış oluruz. Debriyaj sadece sol ayak ile kullanılır. Hareket halindeki araçta sol ayak debriyaj pedalının üzerinde tutulmamalıdır. Sol ayağımızın araçtaki fonksiyonu yalnızca debriyaj pedalı ile ilişkisidir. Kesinlikle sol ayakla frene basılmaz. Debriyaj pedalına basarken sol ayağımızın uç kısmıyla ve sert basmalı, ayak tabanımız yerde olmalıdır. Sert basmamızın sebebi debriyaj balatasını ayırmaktır. Böylece vites değiştirmemiz daha kolay olacaktır.

 

Debriyaj pedalı, aracın en önemli kısmıdır. Hareket ederken debriyaj, araç hızlandığında debriyaj, araç yavaşlarken debriyaj, araç durduğunda da debriyajla vitesimizi uygun konuma alırız. Debriyaja basarken sert bırakırken ise yavaş ve aşamalı olarak bırakılması gerektiği unutulmamalıdır. Sert bırakılması halinde aracımızda gözle görülür bir sarsıntı ortaya çıkacaktır.

 

B-FREN PEDALI: Debriyaj pedalının sağında fren pedalı vardır. Aracımızın süratini düşürmeye ve aracımızı durdurmayı sağlar. Debriyaj pedalının tam aksine sağ ayağımızın parmak ucuyla çok yumuşak basılmalıdır. Gerekmedikçe ani fren yapmamalıyız.

 

C- GAZ PEDALI: En sağdaki pedalımız gaz pedalıdır. Aracın hızlanmasına yarar, fren pedalı ile kullanımı aynıdır ve sağ ayağımızın parmak ucuyla basılmalıdır.

 

ÖNEMLİ NOT: Fren ve gaz pedalları ayağımızın topuğu yerde sabit tutularak kullanılmalıdır.

 

VİTESLER: Hareket halinde bulunan aracımızın sürati ile doğru orantıdadır. Hızlanırken küçükten büyüğe doğru, yavaşlarken ise büyükten küçüğe doğru değiştirilmesi gerekmektedir.

 

1.VİTES: Vites kolu boş konumda ve sol ayağımız debriyaj pedalına tam basılı, iniş ve çıkış eğimli yollarda aracın ileri yada geri kaçmaması için sağ ayağımız frene basılı iken, avucumuzun ayası ile vites kolunu iyice sola çeker ve ileri iteriz. Debriyajdan sol ayağımızı hafifçe kaldırırken aracın motor sesindeki değişikliği de hissederek, kulağımızın duyacağı kadar hafifçe gaza basarak aracın ileriye doğru hareketini sağlamış oluruz. Bu arada biraz daha gaza basarken araç iyice hareketlendiğinde debriyajdan ayağımızı yavaşça kaldırırız. Birinci vites sadece kalkış vitesidir.

 

2.VİTES: Araç birinci viteste ve hareket halindeyken hızımızı biraz daha artırır ve motor sesinin arttığını hissederiz. Bu durum bizim vitesimizi değiştirmemiz gerektiğini bildirmektedir. Sol ayağımızla debriyaja sonuna kadar basarak Yine vites kolunu sağ avucumuzun ayasının içine almalı ve birinci vitesin ters istikametinde aşağıya doğru vites kolunu çekmeliyiz. Sol ayağımızı kesinlikle birden debriyaj pedalından çekmemeliyiz. Aniden kaldırmamalıyız. Ani kaldırırsak araçta sarsıntı olur. Kursiyerlerin en çok karşılaştıkları sorun 2 nci vitesle, 4 ncü vitesi karıştırmalarıdır. Bunun önlenmesinin tek çıkar yolu sol ayağımız debriyaja basılı iken Vites kolunu sağ avucumuzun ayası ile iyice sola çekmemekten kaynaklanmaktadır.

 

3.VİTES: 2 konumdaki vitesimiz bilek yardımı ile boş konumuna yani vitesin doğal konumuna bırakılır daha sonra karşıya direk itilir.

 

4.VİTES: 3 konumundaki vitesimiz parmak uçları ve avucumuzun ayası ile direk aşağı çekilir.

 

5. VİTES 4 vites konumundaki aracımızın 5 nci vitese geçirilmesi için 4 ncü vites boşa alındığı anda bu sefer yine ayağımız debriyaj pedalına basılı iken sağ el başparmağımızın da yardımı ile vites kolu iyice sağa çekilir ve sağdaki en son noktada iken ileri itilir.

 

ARACA BİNMEDEN ÖNCE

Aracımızın çevresine bakarak lastikleri kontrol etmeli çevresinde canlı cansız herhangi bir şeyin olup olmadığının kontrolünü yapmalıyız. Sonra aracımızın sol ön kapısını açmalıyız.

 

ARACA İLK BİNDİĞİMİZ ZAMAN UYGULAMAMIZ GEREKEN KURALLAR

 

1-KOLTUK AYARI:

Aracımız ile ilk tanışmamız koltuk ayarı ile başlamaktadır. Sağ elimiz ile koltuğumuzun altında bulunan ayar kolunu yukarı kaldırmak suretiyle koltuğumuzu ileri geri oynatarak ayarlama yapabiliriz. Koltuğumuzun arka kısmı fazla yatık olmamalıdır. Daha önce belirtildiği gibi direksiyon 9.15 konumunda tutulduğunda dirseklerimizin açısı yaklaşık 90 ile 100 derece açısında olmalıdır.

 

2-EMNİYET KEMERİ:

Sağ elimiz ile kapımızın kenarında bulunan emniyet kemerinin metal kısmından tutarak kendimize çektikten sonra sol kolumuzu iki şeridin arasından geçirerek ve sol elimiz ile şeridi gerdirerek koltuğumuzun yanında bulunan sokete takarız.

 

3-AYNA AYARI:

Geriyi görme aynasını arka pencereyi tam gösterecek şekilde, sol dikiz aynasını yolun solundaki geriden gelecek aracın tamamını gösterecek şekilde ayarlarız. Sağ dikiz aynası bize geri gidiş, parklarda ve sollamalarda gerekmektedir.

 

4-VİTESİ BOŞA ALMA:

En soldaki debriyaj pedalına basılarak vitesi boşa alıp doğal konuma getirilmelidir.

 

5-ARACI ÇALIŞTIRMA:

Araç boşta iken sağ elimiz saat yönünde anahtardan tutarak çevrilir ve bu arada sağ ayak parmak ucuyla hafifçe gaz pedalına basılır. Araç çalıştıktan sonra anahtar doğal halinde bırakılır.

 

6-VİTESİ 1 KONUMUNA ALMA:

Sol ayak ile debriyaja sert ve sonuna kadar basarak vitesimizi boş konumundan 1 konumuna alırız.

 

7-EL FRENİ İNDİRME:

Sol ayak debriyajda, sağ ayak ise fren pedalına basılmış durumda, yani fren emniyeti ayakta iken; el freni önce yukarı kaldırılarak düğmeye basılır sonuna kadar indirilir.

 

8-SOL SİNYAL:

Sinyal kolu sol elimiz ile aşağıya indirilir. Sinyalin çalıştığını gösterge tablosunda görebilmeliyiz.

 

9-AYNA KO NTROLÜ:

Kalkıştan önce ayarını yapmış olduğumuz aynalara bakarak önce geriyi görme aynası (Dikiz aynası) sonra sol geriyi görme aynasını kontrol ederek kalkışa hazırlık yaparız.

 

10-KALKIŞ:

Araç boşta iken debriyaja basılarak Birinci vites konumuna aldıktan sonra gaz pedalına basarak gazın sesini duymak zorundayız. Daha sonra basılı bulunan debriyaj pedalını aşamalı ve ahenkli olarak bırakmaya ve aracın ilk hareket noktasını yakalamaya çalışırız.

 

Bu noktayı yakaladıktan sonra debriyaj ve gaz pedalını sabitleyerek aracımızın sarsıntısız bir şekilde kalkışını sağlarız. Kalkış esnasında debriyaj fazla kaldırılmış olabilir, bunu hissettiğimiz anda aracımızın stop etmesini önlemek için debriyaj pedalına sert ve çabuk şekilde tekrar basmamız gerekebilir. Biz buna debriyaj tazelemesi demekteyiz.

 

ÜÇLÜ KOMBİNASYON:

Direksiyonla başlar, pedallarla devam eder ve vites atmakla sonuçlanır. Biz buna üçlü kombinasyon demekteyiz. Bu üç olayı acele etmeden gerçekleştirmeliyiz.

 

Kalkış sağlandıktan sonra aracımızı yol konumuna getirmeliyiz. Pedal ve vitesten önce istikametimizi tam ve sağlıklı olarak bulmamız gerekir.. Rotasında gitmekte olan aracımızın gaz pedalını kullanarak süratimizi 20km\saat konumuna getirdikten sonra sol elimizin bilek kısmı ile direksiyonla oynamadan debriyaj pedalına sert basarak vitesimizi 2 konumuna alırız. 2.nci viteste gitmekte olan aracımızın gaz pedalını kullanarak, aracımızın rotasında giderken hızımızı 40km\saat konumuna getirdikten sonra yine sol elimizin bilek kısmı ile direksiyonla oynamadan debriyaj pedalına sert bir şekilde basarak vitesimizi 3. Vites konumuna alırız. 3.Viteste gitmekte olan aracımızın gaz pedalını kullanarak, aracımız rotasında giderken hızımızı 60km\saat konumuna getirdikten sonra yine sol elimizin bilek kısmı ile direksiyonla oynamadan debriyaj pedalına sert bir şekilde basarak vitesimizi 4.vites konumuna alırız.

 

ARACIN İLK HAREKETİ (KALKIŞLAR) :

Kendi aralarında 3’e ayrılır.

1-Düz yol kalkışları

2- Rampa yukarı kalkışlar

3- Aşağı eğimli yol kalkışları

 

1-DÜZ YOL KALKIŞLARI:

Kalkış bahsinde anlatıldığı gibi, önce gaz pedalına basarak gazın sesini duymak zorundayız. Daha sonra debriyaj pedalını aşamalı ve ahenkli bir şekilde bırakarak aracımızın ilk hareket noktasını yakalamaya çalışırız. Bu noktayı yakaladıktan sonra debriyaj ve gaz pedalını Sabitleyerek aracımızın sarsıntısız bir şekilde kalkış yapmasını sağlarız

 

2-RAMPA YUKARI KALKIŞLAR:

Diğer adıyla kavrama noktası (askı) dır. Yeni yetişen adaylarımızın en çok korktuğu mevzuat rampa kalkışlarıdır. Nedeni ise aracı geri kaçırma riski vardır. Rampa yukarı kalkışları kolay bir şekilde gerçekleştirebilmek için bol bol egzersiz yapılmalıdır.

Rampa yukarı aracımız debriyaj + fren konumunda durdurulur. yeşil ışıktan önce harekete hazır olmamız gerekmektedir. Ayaklarımız debriyaj +fren konumunda iken fren bırakılmadan debriyaj çok küçük açılarla kaldırılır. Aracımızda titreme ve motor sesinde değişiklik başladığı zaman debriyaj bu miktarda sabitlenir ve yavaşça fren pedalı bırakılır. Eğer araçta geriye kaçma varsa tekrar fren pedalına basılarak debriyaj kaldırma miktarı arttırılır, aracımızdaki titreme daha da artmış vaziyete getirilir ve bu noktada debriyaj pedalı yeniden sabitlenir. Fren pedalı yavaşça bırakıldığı zaman aracımız geriye kaçmıyorsa gerçek KAVRAMA NOKTA’sı (askı) bulunmuş demektir. Kavrama noktasında sabitlenen sol ayak aracımızı rampada askı durumunda tutacaktır.

 

Yeşil ışık yandığı zaman sağ ayağımız ile gaz pedalına basılır ve gazın sesi duyulduktan sonra sabitlenen debriyaj yavaşça kaldırılarak sarsıntısız bir şekilde kalkış sağlanır. Gaza yeterince basılarak araca hız verilir.

 

3-AŞAĞI EĞİMLİ YOL KALKIŞLARI:

Ayaklarımızın konumu debriyaj+fren konumunda iken; vites 1 nci konuma getirilir ve fren pedalı bırakıldığında araç aşağı doğru harekete geçer. Debriyaj pedalı sarsıntı yaratmayacak şekilde yavaş yavaş ve ahenkli bir şekilde bırakılır. Gaza yeterince basılarak araca hız verilir.

 

DURUŞLAR:

Trafikte araç kullanırken takip mesafesine mutlaka uyulmalıdır. Örneğin, önümüzde giden aracı otoyolda 120km\saat hızıyla takip ediyorsak, bu araçla aramızdaki mesafe en az 60 mt olmalıdır. 80km\saat hızıyla gidiyorsak önümüzdeki aracı 40 mt mesafeden takip etmeliyiz. vites küçülterek aracı frene basarak yavaşlatıp, debriyaj + frene basarak duruşumuzu yaparız.            

 

NOT: Duruş hazırlığı ve duruş yaparken sürekli olarak geriyi görme aynasını kontrol etmeliyiz.

 

DURUŞLAR: Kendi aralarında 3’e ayrılırlar

1-Düz yol duruşları

2-Rampa duruşları

3-Aşağı eğimli yol duruşları

 

1-DÜZ YOL DURUŞLARI:

Duruş noktasını saptadıktan sonra aracımızın hızını frenle azaltarak vites küçülttükten sonra debriyaj+fren şeklinde durulur. Araçtan inilecekse araç 1 nci vitese alınır ve el freni çekilir. Direksiyon sağa çevrilir.

 

2-RAMPA DURUŞLARI:

Duruş noktasını saptadıktan sonra (gaz keserek) debriyaj+fren şeklinde durulur. Araçtan inilecekse araç 1 nci vitese alınır. Direksiyon sağa çevrilir. El Freni çekilir.

 

3-AŞAĞI EĞİMLİ YOL DURUŞLARI:

Duruş noktasını saptadıktan sonra (gaz keserek) gerekli vitesleri düşürerek fren+debriyaj+fren şeklinde durabiliriz. Araçtan inilecekse geri vitese alınır, el freni çekilir, direksiyon sağa çevrilir.

 

ARAÇTA VİTES BÜYÜTME:

Yol ve trafik durumlarının uygun olduğu durumlarda vites büyütülmektedir. Kendi aralarında 3’e ayrılırlar.

1-Düz yolda vites büyütme

2-Rampa yukarı vites büyütme

3-Aşağı eğimli yolda vites büyütme

 

1-DÜZ YOLDA VİTES BÜYÜTME:

Kalkıştan sonra gaz pedalı vasıtasıyla hız miktarımızı 20km\saat konumuna getirerek vitesimizi 2-konumuna, hız miktarımızı 40km\saat konumuna getirdikten sonra vitesimizi 3-konumuna, hız miktarımızı 60km\saat konumuna getirdikten sonra vitesimizi 4-konumuna atabiliriz.

 

2-RAMPA YUKARI VİTES BÜYÜTME:

Gaz pedalı vasıtasıyla hız miktarımızı genelde 30km\saat konumuna getirdikten sonra debriyaja tam basarak ve gazı keserek vitesimizi 2. konumuna alıp gaz ilaveli debriyaj çekerek,Gaz pedalı vasıtasıyla hız miktarımızı 50km\saat konumuna getirdikten sonra debriyaja tam basarak ve gazı keserek vitesimizi 3. konumuna alıp gaz ilaveli debriyajı çekerek,  Gaz pedalı vasıtasıyla hız miktarımızı 70km\saat konumuna getirdikten sonra debriyaja tam basarak ve gazı keserek vitesimizi 4.konumuna alıp gaz ilaveli debriyaj çekerek viteslerimizi büyütebiliriz.

 

3-AŞAĞI EĞİMLİ YOLDA VİTES BÜYÜTME:

Fazla gaz kullanmadan hız miktarımızı 20km\saat konumuna getirdikten sonra vitesimizi 2. konumuna, hız miktarımızı 40km\saat konumuna getirdikten sonra vitesimizi 3. konumuna, hız miktarımızı 60km\saat konumuna getirdikten sonra vitesimizi 4.konumuna atabiliriz.

 

ÖNEMLİ NOT:

Aracımız yokuş aşağı kendiliğinden hız kazanacağı için bizim fazla gaz kullanmamıza gerek kalmamaktadır.

 

ARAÇTA VİTES KÜÇÜLTMELER:

Trafikte önde giden araçla takip mesafesini korumak amacıyla dönüşlerde, motor devrinin düşmesi halinde ve kazaya sebep verebilecek durumlarda emniyetimizi sağlamak amacıyla

vites düşürmeleri yapılmaktadır.

Kendi aralarında 3’e ayrılmaktadır.

 

1-DÜZ YOLDA VİTES KÜÇÜLTMELER:

Hız miktarımızı fren pedalı vasıtasıyla 60km\saat konumuna düşürdükten sonra vitesimizi 3. konumuna, Hız miktarımızı fren pedalı vasıtasıyla 40km\saat konumuna düşürdükten sonra vitesimizi 2. konumuna, Hız miktarımızı fren pedalı vasıtasıyla 20km\saat konumuna düşürdükten sonra vitesimizi 1.konumuna atabiliriz.

 

2-RAMPA YUKARI VİTES KÜÇÜLTMELER:

Hız miktarımızı gazımızı keserek 60km\saat konumuna düşürdükten sonra debriyaja tam basarak vitesimizi 3. konumuna alıp debriyajı ahenkli bir şekilde bırakıp ara vermeden seri olarak ve gaza yeterince basarak yolumuza devam ederiz. Hız miktarımızı ve gazımızı keserek aracımızı 40km\saat konumuna düşürdükten sonra debriyaja tam basarak vitesimizi 2.konumuna alıp debriyajı ahenkli bir şekilde bırakıp ara vermeden seri olarak ve gaza yeterince basarak yolumuza devam ederiz. Hız miktarımızı gazımızı keserek 20km\saat konumuna düşürdükten sonra debriyaja tam basarak vitesimizi 1.konumuna alıp debriyajı ahenkli bir şekilde bırakıp ara vermeden seri olarak ve gaza yeterince basarak yolumuza devam ederiz

 

3-AŞAĞI EĞİMLİ YOLDA VİTES KÜÇÜLTME:

Hız miktarımızı fren pedalı vasıtasıyla 60km\saat konumuna düşürdükten sonra fren pedalını gerektiği kadar basılı tutarak ve debriyaja tam basarak vitesimizi 3. konumuna, Hız miktarımızı fren pedalı vasıtasıyla 40km\saat konumuna düşürdükten sonra fren pedalını bu hızda sabitleyerek vitesimizi 2.konumuna, Hız miktarımızı fren pedalı vasıtasıyla 20km\ saat konumuna düşürdükten sonra fren pedalını bu hızda sabitleyerek vitesimizi 1.konumuna atabiliriz. Vites büyütürken aracımızı istediğimiz hıza nasıl gaz pedalına basarak ulaştırıyorsak, vites küçültürken de gazı keserek ve fren pedalını kullanarak ulaştırmaktayız. Aşağı eğimli yollarda fren pedalının istenilen hız miktarında sabit tutularak vites düşürüldüğü unutulmamalıdır.

 

SÜRÜCÜLERİN TRAFİK KAZASINA SEBEP OLAN KUSURLU DAVRANIŞLARI

Öndeki aracı yakın takip, aşırı hız, geçiş hakkına uymamak, öndeki aracı hatalı geçme, yorgun ve uykusuz olma, alkollü araç kullanma, yanlış şeritten gitme, hatalı dönüş yapma, kırmızı ışıkta geçme, fazla yük ve yolcu alma, dur işaretine uymama, teknik şartlara uymayan araçlarla karayoluna çıkma, hatalı  durma-duraklama ve park etme.

 

YAYALARIN KUSURLU DAVRANIŞLARI

Kontrolsüz olarak taşıt yoluna aniden girme, geçiş hakkına uymama, araçların önünden ve arkasından taşıt yoluna girme, yolda oyun oynama, kırmızı ışıkta geçmek, hasta, yaşlı veya sarhoş olmak.

 

YOLCULARIN KUSURLU HALLERİ

Hareket halindeki taşıtlara inip binmek, sol kapılardan inip binmek, taşıttan el, kol, gövde çıkarmak, üzeri açık taşıtlarda ve yük üzerinde yolculuk yapmak, hasta veya sarhoş olmak.

 

ARAÇLARA AİT KUSURLAR

Fren ve lastik patlaması, rot çıkması, ışık, aktarma ve aks sistemlerindeki çeşitli arızalar.

 

YOL KUSURLARI

Yol çökmesi, yapım hataları, işaretleme eksikliği, yüzey bozuklukları.

 

KARAYOLUNUN KULLANILMASI

Ülkemizde trafik sağdan akar. Gidiş yönüne doğru yolun en sağından, yol çok şeritli ise hızımızın gerektirdiği şeritten araç sürmek temel kuraldır. Şerit değiştirirken gireceğiniz şeritte sürücü varsa güvenle geçişini tamamlamasını beklemek gerekir. Gidişe ayrılan bölümden en sol şerit sürekli işgal edilmez. Bölünmüş yolda seyrediliyorsa kesinlikle karşı yönden gelen araçlara ait bölüme geçilmez. Trafik işaret ve işaretçilerine mutlaka uyulur. Devamlı yol çizgisi bulunan yolda seyrediliyorsa kesinlikle soldaki şeride geçilmez. Öndeki araç sollanmaya kalkışılmaz. Kesik ve devamlı yol çizgisinin bulunduğu bir yolda seyrediliyorsa aracımıza en yakın çizginin anlamına göre hareket ederiz. Yan yana iki devamlı yol çizgisinin bulunduğu yollarda karşı yönden gelen trafik için ayrılmış olan yol kısmına kesinlikle geçilmez. Hız kurallarına uyunuz. Kavşaklara yaklaşırken, dönemeçlere girerken, tepe üstlerine yaklaşırken, dönemeçli yollarda ilerlerken, yaya geçitlerine, hemzemin geçitlere, tünellere, dar köprü ve menfezlere yaklaşırken, yapım ve onarım alanlarına girerken hızınızı azaltınız. Görüş, hava ve yol koşullarına göre hızınızı ayarlayınız. Takip mesafesine mutlaka uyunuz. Yakın takip yapmayınız. Önünüzde giden bir aracı geçmek istiyorsanız, arkanızdan gelen bir başka sürücünün sizi geçmeye başlamamış olması, önünüzde giden aracın bir başka aracı geçme niyetini belirten uyarma işareti vermemiş bulunması, geçmek için kullanacağınız şeridin yeteri kadar ilerisinin görüşe açık ve boş olması gerekir. Durum böyle ise, geçilecek araç sürücüsüne ses cihazı veya kısa ve uzun hüzmeli farlarla ardarda yakarak uyarınız. Sol dönüş lambası ile işaret veriniz.

 

Geçilecek araca takip mesafesi kadar önceden sol şeride geçiniz. Geçtiğimiz araç geriyi görme aynasından görülünceye kadar geçiş şeridinde ilerleyiniz. Sağ dönüş lambası ile işaret vererek sağ şeride giriniz ve geçişi tamamlayınız. Geçilen araç sürücüleri geçiş işaretini aldığında hızını artırmamak ve taşıt yolunun sağ kenarına yakın gitmek zorundadır. Eğer geçiş manevrası esnasında karşı yönden size hızla yaklaşan bir araç görürseniz kesinlikle paniğe kapılmayınız hızınızı azaltarak sağ sinyalinizi veriniz ve önünüzdeki aracın arkasına geçerek yolunuza devam ediniz.

 

DÖNÜŞLER

Sağa dönüşlerde, sağa dönüş işareti verilir. Sağ şeride veya dönüşe ayrılan şeride girilir. (Yerleşim birimleri içinde en az 30, yerleşim birimleri dışında en az 150 metre önceden kavşak içinde dönüşünüze en uygun şeride girmeniz gerekmektedir.) –Hız azaltılır. Dar bir kavisle dönülür. Varsa geçmekte olan yayalara, bisiklet yolundaki bisikletlilere ilk geçiş hakkı verilir. Çok şeritli bir yolda iseniz en sağdan yolunuza devam ediniz. Dönüş sırasında araç sürücüleri yaya ve bisikletliler için yeşil ışık yanmakta iken, yaya ve bisiklet yolundan geçen yoksa veya yayalar uzakta iseler yayaların ve Bisikletlilerin ilk geçiş haklarını engellememek şartıyla dönüşlerine devam edebilirler.

 

Sola Dönüşlerde; Sola dönüş işareti veriniz. Yolun gidişe ayrılmış kısmının en soluna yaklaşınız. (Yerleşim birimleri içinde en az 30, yerleşim birimleri dışında en az 150 metre önceden kavşak içinde dönüşünüze en uygun şeride girmeniz gerekmektedir.) Hızınızı azaltınız. Kontrolsüz kavşakta iseniz sağdan gelen taşıtlara ilk geçiş hakkını veriniz. Karşıdan gelen ve güvenle duramayacak kadar kavşağa yaklaşmış bulunan araçların geçmesini bekleyiniz. Karşı yönden gelen trafiğin kullandığı yol bölümüne geçmemek şartıyla şeridinize geçiniz. Eğer çok şeritli bir yola geçecekseniz en sağ şerit dışında girilecek yol bölümündeki en uygun şeride giriniz. Dönüş hareketinizi geniş bir kavisle yapınız. Dönüş sırasında araç sürücüleri yaya ve bisikletliler için yeşil ışık yanmakta iken, yaya ve bisiklet yolundan geçen yoksa veya yayalar uzakta iseler yayaların ve bisikletlilerin ilk geçiş haklarını engellememek şartıyla dönüşlerine devam edebilirler.

 

Dönel kavşaklarda; Dönüş işareti verilir. Dönüşe uygun şeride girilir. Hız azaltılır. Sola dönülecek ise, orta adaya en yakın şeritten kavşağa girilir. Ada etrafında dönerken gereksiz şerit değiştirilmez.

 

Gireceğiniz yola yaklaşırken sağa dönüş işareti ile birlikte sağa yaklaşarak dönel kavşaktan çıkılır.

 

Geriye döneceklerin şerit değiştirmeden ada etrafında biraz daha giderek beklemesi ve gireceği yolun gidiş yönündeki uygun şeridine girmesi, girdiği yol bölümü çok şeritli ise, işaret vererek en kısa zamanda trafiği tehlikeye düşürmeden sağ şeride veya hızının gerektirdiği şeride girmesi gerekir. Dönüş sırasında araç sürücüleri yaya ve bisikletliler için yeşil ışık yanmakta iken, yaya ve bisiklet yolundan geçen yoksa veya yayalar uzakta iseler yayaların ve bisikletlilerin ilk geçiş haklarını engellememek şartıyla dönüşlerine devam edebilirler.

 

TRAFİK KAZALARI VE YÜKÜMLÜLÜKLER

Kazaya karışılmış ise karşı tarafın kimlik ve adreslerini istemek, sürücü ve ruhsat ile sigorta poliçelerinin bilgilerini karşı taraftan isteme hakkı vardır. Kazaya karışan taraf bu belgeleri karşı tarafa vermek mecburiyetindedir. Maddi hasarla sonuçlanan kazalarda kazaya karışanların tümü yetkililerin gelmesine gerek görmez ve anlaşırlarsa, durumu aralarında yazılı olarak tespit ederek olay yerinden ayrılabilirler. Bu şekilde bir anlaşma ile olay yerinden ayrılmış olan taraflar meydana gelen zararın kendilerince doğrudan veya sigortaları tarafından karşılanacağını kabul etmiş sayılırlar. Sonradan

Yetkililerden kaza tespit tutanağı düzenlenmesini isteyemezler. İstenilebilmesi için;

 

-               Onaylı kaza tespit tutanağının,

-               Alkol Raporunun,

-               Araç trafik ve tescil belgelerinin,

-               İbraz edilmesi gerekmektedir.